First there was darkness
Eddie Feber / Karin Fossum
Norwegian title: | Jeg kan se i mørket |
Author: | Karin Fossum |
Binding: | Innbundet |
Year: | 2011 |
Pages: | 224 |
Publisher: | Cappelen Damm |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788202349868 |
Riktor is the protagonist in Karin Fossum's new crime novel. He has worked for many years in the Løkka nursing home and seems to be normal, quiet and polite. He is often left on his own to manage patients with many and complex care needs. He torments them at every opportunity – pinches the skin at the back of their necks, pulls their hair. Medication that might have soothed their pain is poured down the loo and syringe contents injected into the mattress. Riktor is, simply, the «Nurse from Hell». He is a loner, but when he encounters Arnfinn, a man with a severe alcohol problem, a kind of friendship grows between them. Then, one day, Riktor comes across Arnfinn extracting money from his wallet. That's the end of Arnfinn: Riktor kills him unhesitatingly.
A few days later, DI Randers turns up and charges Riktor with the murder of one of the elderly patients in the nursing home and locks him up for a crime he didn't commit. The tension and suspense of the narrative are as much related to the insight into Riktor's dark mind, as to the case against him. Will he be found innocent of the old lady's murder? Will he be charged with killing Arnfinn?
‘Karin Fossum deserves great praise for her stringent language and impressive psychological insight in her new, dark novel.’
NRK
‘The language in itself makes her new book worth reading. … Fossum's sentences are vivid and crystal clear, free of redundancies, and in this novel they come with a rhythm which seems to be perfectly in tune with the content.’
DAGBLADET
‘A story in which the reader is driven forth by intensity and the unmatched mastery of language.’
DAGSAVISEN
‘By making the “I” of the story its narrator, the author has created a difficulty for herself which demands a firm grip and all-round control. Fossum has what is needed, together with chiselled, brisk and very persuasive language with many facets and nuances.’
VG
‘She challenges, entertains and frightens you. Karin Fossum’s writing is exceptionally good. The protagonists have an intense presence and she somehow “paints” people’s stranger sides.’
TRØNDERAVISA
‘Karin Fossum’s shows her mastery at two levels. Her language is outstandingly precise and varied. It never tends toward grand, metaphorical. Also, there is her insight into the unknown, sometimes murky depths of the human mind, as for instance Ricktor’s - a leading character.'
TØNSBERGS BLAD
‘The book is written in a poetic, vivid language. It is exciting despite not being crime fiction in the usual sense of the word. The story is tense and from time to time unsettling for the reader but it is impossible to put it down (…) I predict that Karin Fossum will be awarded several prizes soon.’
OPPLAND ARBEIDERBLAD
‘Karin Fossum has delivered the goods again and written a brilliant crime novel.’
TELEMARKAVISA
Eddie Feber / Karin Fossum
Eddie Feber / Karin Fossum
Eddie Feber / Karin Fossum
"Det er krevende å skrive med en fortellerstemme i jeg-form, det fordrer godtgrep og kontroll over storyen fra forfatterensside. Det har Fossum, sammenmed et renskåret, korthugget og megetgodt språk med mange fasetter og nyanser.Nå er ikke dette en ordinær krim, selv om her både er drap og rettssak – en rettssak som lar andre fortellerstemmer
slippe til, om Riktor. Og – Fossum vet å komponere en historie, menneskers psyke og – et forstyrret sinn."
"Hun utfordrer, underholder og skremmer. Karin Fossum har en fremragende penn. Hovedpersonene lever intenst og på nifst vis «maler» hun ut de aparte sidene av mennesket."
"Karin Fossums mesterskap ligger på to plan. Hun har et ytterst presist og variert språk og tyr aldri til de store, metaforiske beskrivelser. Det andre er hennes innsikt i menneskesinnets ukjente og tidvis mørke dyp, som hos hovedpersonen Riktor."
"Språket i boka er poetisk og levende. Boka er spennende til tross for at det ikke er noen kriminalroman i vanlig forstand. Historien er intens og til tider ubehagelig lesning, men det er umulig å legge boka i fra seg.
Jeg spår at Karin Fossum ligger an til flere priser i den kommende tid."
"Hun er i det hele tatt usedvanlig god til å skildre menneskers psyke, Karin Fossum. Den egenskapen har hun allerede vist gjennom de mange krimbøkene om Konrad Sejer. Gjennom dem har hun også utviklet et absolutt gehør for språklige nyanser. Bilder, tanker og assosiasjoner knyttes sammen så alt føles helt opplagt. Teksten blir aldri tung, symbolladet, ovetydelig; nei, den er lettbent og samtidig foruroligende og ubehagelig."
Anne Cathrine Straume, NRK"Hun har Hverdags-Norge på sitt mest traust og grått gjenkjennelige som scenegulv. Det til tross gløder det av setningene hennes rett som det er - en lavmælt og ukunstlet intensitet som setter tanker og følelser og ikke spektakulære fysiske opptrinn i høysetet (...) Karin Fossum holder den dybdepsykologiske fanen høyt hevet i den altfor DNA-profil-opptatte norske krimleiren, og ære være henne for det."
Pål Gerhard Olsen, Aftenposten"Som vanlig skriver Fossum lett, ledig og elegant, og Riktors stemme setter seg umiddelbart. Teksten tegner et godt, men selvsagt ufullstendig, bilde av den velfungerende einstøingen, og det er en ubehagelig leseropplevelse å komme inn i hodet på denne boblemannen som lever i sin egen morbide verden."
Lars Helge Nilsen, Bergens tidende«Jeg kan se i mørket» viser Karin Fossums store kvaliteter som forfatter. Det presise, plastiske og likevel enkle språket som synes å passe som hånd i hanske til disse bedrøvelige livsskjebnene som plasseres i Riktors ensomme og forstyrrede liv. Aldri antydning til blomstrende sentimentalitet eller forsøk på tørre, saklige og forklarende innlegg.
Turid Larsen, DagsavisenFossums setninger er glassklare og levende, de er rensket for overflødigheter, og i denne romanen bærer de i seg en rytme som oppleves som optimalt avstemt til innholdet. Allerede i bokas første setninger settes Riktors fortellerstemme, sterk og tydelig og egenartet. Å få det til er vanskelig uansett hva man skriver om. Men det kan umulig være vanskeligere enn i en jeg-roman der fortelleren selv er riv ruskende gal.
Torbjørn Lysebo Ekelund, Dagbladet"Karin Fossum har igjen levert varene og skrevet en glimrende
krimroman."
"Spennende fortelling. (...) en drivende god fortelling om den ensomme og tilsynelatende vanlige mannen Riktor (...) Boka gir et solid innblikk i et mørkt og forkvaklet menneskesinn (...) Romanens styrke er Fossums fortellerevne og gode språk, sammen med psykologisk innsikt. Det har bidratt til en meget lesverdig roman."
"Med ’Jeg kan se i mørke’ har Norges (og nattens) poetiske krimidronning, Karin Fossum, gjort det igen. Skrevet en inciterende dyster og sindig skæbnefortælling med et meget sindrigt tragisk-ironisk plot i bedste/værste style noir i tonearten mol (...) I et lakonisk, minimalistisk sprog, som zigzagger sig snært og labyrintisk i jegfortællerens lettere psykopatiske og alligevel sært skære hjerne, der dog også indeholder en kunstner, en tegner og en fortæller (...) ’Jeg kan se i mørke’ er en lille sort snebold sendt skruet og sammenpresset af sted mod sin skæbnesvangre slutning, som selvfølgelig giver endnu et sinistert smæld med halen på sidste velskrevne side. Hvordan er det nu, klicheen lyder: Hvis du kun læser én krimi om året, så snup en Karin Fossum."
Bo Tao Michaëlis, PolitikenBangladesh |
Belgium |
Denmark |
Estonia |
Finland |
Republic Of Korea |
Spain |
Sweden |
United Kingdom |
United States |