Will and Testament
Vigdis Hjorth
Norwegian title: | Er mor død |
Author: | Vigdis Hjorth |
Binding: | Innbundet |
Year: | 2020 |
Pages: | 368 |
Publisher: | Cappelen Damm |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788202671822 |
Johanna, an artist, has spent the last three decades living in the US with her husband and their son. After her husband dies, Johanna returns to her native Norway. A gallery has invited her to create a retrospective exhibition, with a new, commissioned work as its centrepiece.
Johanna rents an apartment by the fjord, and a small cabin in the woods on the outskirts of the city. As she traverses the city, back and forth between the two places, she searches for a sense of direction in the work ahead of her, and for a discovery to bridge her past to the present.
What remains of the life Johanna left behind in Norway, several decades ago? What is she expecting to find upon her return? And what if that something should choose not to appear?
Is Mother Dead is a riveting and immersive story about the most fundamental longings and disappointments of our lives. In her unmistakable voice, Vigdis Hjorth blends deep psychological insight and keen empathy with perspectives from art and literature. At the heart of this novel lies the question of what it means to come to terms with one’s past, when neither making amends nor letting go is an option.Hjorth has masterfully written a family drama where no reunion takes place and a thriller where no blood is shed.
PLOUGHSHARES (USA)
Writing with a rush of anxious interiority beautifully reproduced by Barslund's translation, Hjorth spins out Joanna's hopes, fears, and half-suppressed memories in obsessive and propulsive run-on sentences, full of self-reflexive questions and crushing doubt...Is Mother Deadboth pulls readers into Joanna's adventure and calls on them to become more alive to their own task, their arms stretching upward for the next rung.
ASYMPTOTE JOURNAL (USA)
Is Mother Dead is thrilling work.(…) the novel feels liberating. In the struggle to break free, and in the impossibility of really breaking free, from our abusers and our own pain, there can be, in a hand as deft as Hjorth’s, an energy both creative and destructive.
THE TELEGRAPH (UK), five/five stars
The strength in this fictional story stems, as it is in the best Nordic works of art (think of Ibsen, Munk, Bergman), from the authorial effort to represent a human existence lived consciously, which requires a strong emotional and intellectual will. Hjorth's prose is simple in appearance, as stated in the text, saying that reality, what we do every day to take care of ourselves, like doing the laundry, doesn't matter, as the essential truth is behind the facts.
EL CULTURAL (Spain)
In Is Mother Dead, Hjorth asks how we can ever draw a clear distinction between personal experience and a shared collective experience, between our own mothers and mothers as they have been depicted throughout history.
THE BAFFLER (USA)
Vigdis Hjorth
Vigdis Hjorth
Vigdis Hjorth
«Språklig og komposisjonsmessig praktfullt fra Vigdis Hjorth.»
«Vigdis Hjorth kliner til som aldri før og hun imponerer med både naturskildringer og den elegante plasseringen av et forsvar for levende modeller i kunsten.»
«Er mor død er i alle fall en strålende, nesten fysisk vond, roman (...)»
«Er mor død er et morsoppgjør det slår gnister av. Riktignok har Virginia Woolf hevdet at det er enhver forfatters oppgave å ta livet av «engelen i huset», altså hun som skulle sveve som en engel gjennom huset og dekke alle mannens og barnas behov. Vigdis Hjorth skriver at «en mor er et mord uten d». Men jeg leser «Er mor død» mer som et langsomt, reflektert, delvis motvillig, men nødvendig modermord, enn som en blodig tilintetgjørelse. Det er dypt rystende, brutalt ærlig, og klokt tenkt. (...) levert med språklig bravur og stilistisk sikkerhet i sedvanlig Hjorth-kvalitet.»
«(...)en allmenn og sterk historie »
««Er mor død» er en sterk og riktig god roman (...)»
«Forholdet mellom datter og mor kan knapt skildres mer tilspisset og hjerteskjærende enn Vigdis Hjorth gjør det i romanen «Er mor død».»
«(...) man gripes av historien som skrives fram, selv om den er rystende og opprivende. »
«Vigdis Hjorth viser seg fram, nok en gang, som en stor forfatter.»
«Årets roman er en sterk roman (...)»
«Det er svært ikke at føle taknemmelighed for Vigdis Hjorts mod, og uanset din rolle i en familie bør du læse Er mor død, for hun borer fingeren ind i alle de åbne sår. Det er blot at slå op i bogen, vælge et tekststykke og lægge sig på Freuds briks.
Vigdis Hjorths formidable og modige fortælling, Er mor død, om de, der bærer rundt med deres mor på ryggen som deres livs kors, burde være obligatorisk læsning for alle med en familie.»
«Vigdis Hjorth har skrevet en uforglemmelig roman, og samtidig satt sine kritikere i en retorisk sett umulig posisjon.
Den som går «på leit etter Faderen» finner «seg sjølve», heter det i åpningen av Arne Garborgs Den burtkomne Faderen (1899), en bok Vigdis Hjorths nye og dypt bevegende roman står i erklært gjeld til. Er mor død er Hjorths oppfølger til Arv og miljø fra 2016, romanen som utløste en omfattende debatt om forholdet mellom litteratur og virkelighet, med sitt portrett av en kvinne som møter kalde skuldre hos sin familie da hun forteller om farens overgrep på henne. Og den er blitt en litterær knallperle. (...)«Storslagent om mor (...) For romanens virkelige forse ligger her: Johannas enetale er både så entydig og samtidig vaklende i sin tvil at rommet for å se hovedpersonens blindsoner i grunn blir ganske stort. Og, i kombinasjon med bruddstykkene Johanna skildrer fra barndommen, blir det stadig klarere at mor kan vurderes fra svært ulike synsvinkler. På den måten illustreres elegant to innsikter som til sammen er smertefulle: for det første at mennesket ikke slutter å bære på egen lidelse i det øyeblikket en blir forelder, og samtidig at barnet aldri vil kunne behandle sin mor som fritatt fra ansvar for ikke å videreføre smerteerfaringen; uansett hvor tung og sammensatt den måtte være.
Johannas undrende setninger, hennes spørsmål til seg selv og leseren og hennes desperate drift mot moren utgjør i sum en velkomponert fortelling om tap og kunstens relasjon til virkeligheten. Men mest av alt er det en troverdig skildring av hvordan barndommen merker barnet, og hvordan smerte kan sildre uhemmet videre i blodet – også til neste generasjon.»
Anna Serafima Svendsen Kvam, Universitas"Et barn roper etter mor og får ikke svar. Hjorths bok av året er hjerteskjærende, kompromissløs og utrettelig selvransakende."
Silje Bekeng-Flemmen, Klassekampen (Årets beste bøker)«Vigdis Hjorth virker på leseren. Johannas kamp engasjerer, også om man ikke helt forstår den. Er mor død er en roman dirrende av energi, av frustrasjon, av sorg og sinne.»
«Slutten er ikke alltid lykkelig. Ikke i kunsten, og ikke i livet. Men Hjorth står i det, står i ubehaget, tvinger fram en tekst det er umulig ikke å ta stilling til. Modig og kompromissløst. Typisk henne.»
«Er mor død er en grublende og søkende roman, som viser hvorfor hun er blant våre aller beste (...) Her er ord som dukker opp når du googler «mor-datter-forhold»: betent, kronglete, vanskelig, kontrollerende, krevende, kvelende, avvisende, hjelp. Temaet er så utbredt at det er blitt en klisjé. Men ikke hvis du er Vigdis Hjorth. Å lese hennes litterære dypdykk ned i denne materien, kjennes både tidløst og samtidig merkelig forfriskende. (...) Man føler seg alltid litt klokere av å lese Vigdis Hjorth, og årets roman er intet unntak. (...) Noen setninger, som denne, fremkaller et lett trykk bak øynene også etter tredje lesning: «Alltid når jeg skulle være glad måtte jeg glemme mor og far. Be hjertet om å roe seg bak ribbeina, ikke vri deg sånn, hjerte!» Høstens roman er blant hennes aller beste – og det er nok å ta av.»
Ellen Sofie Lauritzen, Dagens NæringslivBrazil |
Croatia |
Czech Republic |
Denmark |
Finland |
France |
Germany |
Greece |
Hungary |
Italy |
Netherlands |
Norway |
Poland |
Russia |
Serbia |
Spain |
Sweden |
Turkey |
United Kingdom |
United States |